5 igara koje podstiču kreativnost i dečiju maštu
Deca su po prirodi znatiželjna i imaju veliki kapacitet za stvaranje imaginarnih stvari, njihova mašta je tada najrazvijenija. Kako rastu, moć mašte i imaginacije se smanjuje iz mnogo razloga i baš zbog toga treba ih podstaći da to neguju što je duže moguće.
Predpostavljam da već znate gomilu sitnih igara koje deca igraju sama ili sa vama a koje podstiču maštu, (igranje uloga, imitacije…) ali želim da vam dam još neke koje vam mogu pomoći u tome i koje mi praktikujemo s vremena na vreme a Andreju, Davidu i Lenki su interesantni.
- “Dovrši priču” ili “Šta se dešava posle”
Počnite igru tako što ćete ispričati neku bajku ili priču koju deca već znaju, npr. opšte poznata “Crvenkapa”. Kada dođete do određenog dela priče, kao što je npr. deo kada devojčica priča sa nepoznatom osobom (vukom) tu zastanite i pitajte dete šta bi se desilo da Crvenkapa nije rekla vuku gde ide i da nije skrenula sa puta da bere cveće. Sa starijom decom možete nadograditi igru tako što ćete za svaki scenario zaustavljanja praviti novu priču i novi kraj.
- Postavi mi nesvakidašnje pitanje
Sigurna sam da imate neki period u toku dana kada sa detetom ćaskate o svemu, neobavezne razgovore. Tada je njegov mozak setovan na baš takav razgovor, neobavezan. Prekinite taj razgovor pitanjem koje retko kada čuje, npr. “Da si supreheroj koje bi bile tvoje moći?” ili “Da sad imaš svoju radnju, šta bi u njoj prodavao?” Na ovakva pitanja možete dobiti pregršt ideja od deteta, možda vas neka jako prijatne iznenade. A zašto sam vam rekla da ga u sred neobaveznog razgovora prekinete, zato što se tako mozak trenira da se iz jednog seta prebaci u drugi jako brzo i zato što tada prirodna imaginacija se prva aktivira. Ova aktivnost je jako bitna i za kasniji život, pogotovo ako se vaše dete u budućnosti bude bavilo poslom koje od njega zahteva brzo reagovanje ili se bavi kreativom.
- Doodles
Nemam prevod za ovu tehniku crtanja zato je naziv na engleskom 🙂 Lično volim da neobavezno crtkam kada mi dođe inspiracija, to sam negde verovatno spomenula i jednom prilikom kada sam se igrala sa tehnikom crtanja “doodle” shvatila sam da je to u potpunosti izvodljivo i za decu predškolskog i školskog uzrasta. O čemu se radi? “Doodle art” je uprošteno rečeno nefokusirano crtanje, sećate se sigurno u školi da ste nekada crtkali nešto neobavezno po svesci ako vam je dosadno na času ili ste odlučili da ne slušate šta nastavnica priča (ok, ovo možda radite i sada na poslovnim sastancima, ali neću o tome 🙂 ). I na kraju iz raznih oblika nastane neki crtež. E to je doodle. Ali ova tehnika se daleko razvila pa ljudi crtaju prava umetnička dela na ovaj način. Kako tako nešto primenjujete sa detetom. Uzmete prazan papir i zajedno sa njim pravite doodle. Prvo vi nacrtate nešto pa dete. Objasnite da pokuša da doda smisao svemu tome, da pronalazi položaje i linije koje može da poveže sa svojom idejom da bi od toga na kraju nastao sveobuhvatni crtež. Sa manjom decom uprostite tako što ćete nacrtati npr. dve uspravne linije i pustiti dete da završi tj. nacrta nešto od toga. Neko će napraviti kvadrat, neko će spojiti i staviti krov pa nacrtati kućicu, a neko dete će nacrtati nešto što možda ni vama ne bi palo na pamet da može 🙂 p.s Probajte i vi ovako nešto, smiruje i podstiče vašu maštu zakopanu negde unutra 🙂
- Napravi konstrukciju
Ako nas pratite od ranije, mogli ste da vidite u našim prethodnih tekstovima i videima, često se provlače štapići za igru, koristili smo ih u razne svrhe igranja. Igra sa štapićima je zabavna i manjoj deci od tri, četiri godine a igrate se tako što date detetu štapiće i kažete mu da napravi od toga nešto. Starijoj deci možete dodati plastelin, slamčice, selotejp i reći mu da od svih ponuđenih materijala napravi nešto što će stvarno na kraju da stoji bez njegove pomoći. Ako imate decu koje su školskog uzrasta i npr. došli su na druženje drugari, ova igra im može biti zabavna kao zajednička aktivnost kada su unutra. Andrej je jednom prilikom neplanirano bio sa mnom na poslu i nije znao šta da radi, dala sam mu te štapiće i rekla mu da napravi od toga nešto. Zanimao se jako dugo sa tim 🙂
- Sta se dešava oko tebe
Ova igra ima više oblika i zavisi od okruženja i uzrasta deteta, a ja ću navesti jedan primer za starije i jedan primer za mlađe. Sedite sa detetom napolju na klupicu u prometnoj ulici, imajte blokčić i olovku pored sebe. Recite detetu da posmatra neko vreme svaku sitnicu koja se dešava oko njega za neko određeno vreme. Možete postaviti vremensku odrednicu, npr. tri minuta ili uključite štopericu da meri vreme. Kada se završi to određeno vreme, pitajte ga šta je sve primetio oko sebe. Zašto se ovo igrate i čemu služi? Dete stavljate u poziciju da primećuje sve ono što možda ne bi primetio inače. Pa tako, može da primeti da je žena zastala i pomazila kucu, da je devojčica skočila preko rupe na trotoaru, da je oblak pokrio Sunce u jednom trenutku, da je prošlo tri tranvaja, da se neko glasno nasmejao i tako dalje. Ovako aktivirate čula, vežbate ih da budu jača i tako indirektno vežbate i mozak da iz naizgled nikakve situacije uoči nešto interesantno. Ovako se indirektno vežba kreativnost, mašta, imaginacija. Za mlađu decu odštampajte na papiru razne predmete, zgrada, autobus, možde i neke životinje, pas, mačka i td. Potrebno je da kada vide tako nešto štikliraju na papiru. Ova igra za mlađe je odlična za putovanja. Dok putuju i gledaju kroz prozor auta, potrebno je da primete sve što ste naveli na papiru.
Ovakvih igrica i aktivnosti stvarno postoji mnogo i možete praviti i neke svoje ili improvizovati postojeće jer zavisi od deteta šta bude želelo da radi i na koji način može da učestvuje. Ne zaboravite da detetu nekad i ostavite trenutak da samo osmisli svoje vreme u kome neće raditi baš ništa, ipak je mozgu potrebno i da odmara 🙂
Ne želim da zalazim u priču zašto je bitno da kod dece razvijate sve ove sposobnosti i šta to sve povlači sa sobom u kasnijem životu. Vreme je da decu ne kalupimo, ne stavljamo ispred televizora i da kod njih razvijamo spobnost razmišljanja sopstvenom glavom a da bi postali takvi moramo uložiti malo napora i veštine. U ovim igrama možete i vi uživati isto koliko i dete, tako da obostrana zabava ne zvuči loše, zar ne? 🙂
Pišite nam u komenatrima da li vas se sviđaju predlozi i da li i vi praktikujete neku svoju igru ovog tipa 🙂
Komentari
comments